Hoe schrijf ik zelf een Levend Cluedo verhaal?
Bij Levend Cluedo ga je zelf een moordverhaal oplossen, waarbij vier personen een verdachte spelen die je zelf (en eventueel in teams) gaat ondervragen. Door de juiste vragen te stellen kom je er uiteindelijk achter wie van de vier verdachten de moordenaar is, welk moordwapen hij heeft gebruikt en wat het motief is van de moord. Super leuk om te doen! Op onze website vind je een aantal voorgeschreven Levend Cluedo verhalen, maar het is natuurlijk ook hartstikke leuk om zelf een Levend Cluedo verhaal te schrijven! Alleen hoe doet je dat nou? We krijgen vaker de vraag: hoe schrijf je nou zelf een Levend Cluedo verhaal? Geen zorgen! We leggen het je uit zodat jij hierna zelf ook aan de slag kan.
Stap 1 – Wie is er vermoord in jouw Levend Cluedo verhaal?
Het eerste wat je voor jezelf duidelijk moet hebben is wie er in jouw verhaal is vermoord. Het kan iemand uit jouw omgeving zijn, zo laten teams regelmatig hun manager vermoorden of is tijdens een vrijgezellenfeest de verloofde de klos. Het hoeft overigens niet iemand te zijn die jullie persoonlijk kennen, het mag bijvoorbeeld ook een bepaalde zanger, actrice, of zelfs een president zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos! Zodra je iemand in gedachte hebt schrijf je wat informatie over hem / haar op. Vervolgens denk je na over wie van de vier verdachten het slachtoffer vermoord kan hebben en ga je verder naar stap twee.
Stap 2 – Bedenk de vier verdachten en moordwapens
Zodra je weet wie er vermoord is kun je de verdachten erbij bedenken. Welke vier personen zouden het slachtoffer vermoord kunnen hebben? Je kunt de vier verdachten zichzelf laten spelen, maar je kunt ook vier compleet nieuwe personages bedenken. In onze Maffia cluedo hebben we bijvoorbeeld vier personages in Italiaanse stijl verzonnen. Maar bij een gepersonaliseerd cluedo verhaal spelen de verdachten vaak zichzelf. Ook bedenk je enkele moordwapens, die je in elke verhaallijn terug laat komen.
Zodra je de verdachten hebt opgeschreven verzin je voor elke verdachte een motief. Wat zou voor die persoon een reden zijn om het slachtoffer te vermoorden? Hiervoor kun je jouw fantasie gebruiken, alles is mogelijk! Redenen om iemand te vermoorden kunnen bijvoorbeeld zijn: macht, jaloezie, woede, verdriet, wraak, voorkomen dat een geheim uitlekt, etc. Denk maar eens aan een random aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden en je hebt waarschijnlijk al genoeg inspiratie. Schrijf onder elke verdachte een kort verhaaltje van wie ze zijn, wat hun relatie tot het slachtoffer is en welk motief deze verdachte zou kunnen hebben.
Kies daarna uit deze vier verdachten de persoon die uiteindelijk de moordenaar zal zijn.
Stap 3 – Maak een tijdlijn van jouw Levend Cluedo verhaal
Zodra je de vier verdachten en hun motieven hebt bedacht maak je een tijdlijn. Wij gebruiken vaak een tijdlijn van één dag, zo houd je het simpel voor de verdachten. De dag begint bijvoorbeeld om 08:30 en daar komen verdachte A en verdachte B elkaar tegen bij de koffie automaat / de supermarkt / de parkeerplaats. Rond 09:00 lopen verdachte C en verdachte D elkaar tegen het lijft op de parkeerplaats, en ga zo maar door. Zorg ervoor dat elke verdachte de andere drie ten minste één keer tegen komt die dag.
Zorg ervoor dat als er iets significants gebeurd tussen twee verdachten, er een derde verdachte in de buurt is die dit ziet of hoort. Bijvoorbeeld: Verdachte A en verdachte C hebben om 12:00 ruzie. Verdachte B staat om 12:00 om het hoekje en hoort dit. Zo is verdachte B getuige van deze ruzie.
Aan het einde van de tijdlijn vindt de moord plaats. Laat elke verdachte op het eind een één-op-één moment hebben met het slachtoffer. Dit is het moment waarop de moord plaats vindt. Zorg dat de moordwapens hier in terug komen. En als de tijdlijn af is begin je aan de verhaallijnen.
Stap 4 – Schrijf de vier verhaallijnen
Zodra je de tijdlijn af hebt kun je beginnen aan het schrijven van de vier verhaallijnen. Elke verhaallijn begint met een kleine introductie van het personage, zodat degene die hem speelt weet wie hij is en wat de omstandigheden zijn. Daarna schrijf je per verdachte een verhaal van wat er zich die dag allemaal heeft afgespeeld. Dit doe je aan de hand van de tijdlijn die je eerder hebt gemaakt. Elke verdachte maakt vanalles mee, krijgt wellicht ruzie met het slachtoffer of ziet iets geks gebeuren met een andere verdachte en het slachtoffer. In elke verhaallijn laat je doorschemeren wat het motief zou zijn om het slachtoffer uiteindelijk te vermoorden.
In de laatste alinea beschrijf je de laatste ontmoeting van de verdachte met het slachtoffer. Na het lezen van deze alinea weet de verdachte of hij de moordenaar is of dat hij onschuldig is. Een onschuldig persoon wordt bijvoorbeeld wel boos, maar kiest ervoor om weg te lopen of om het slachtoffer te vergeven. De moordenaar kan zichzelf niet inhouden en vermoord het slachtoffer in deze alinea. Noteer goed om welk tijdstip dit allemaal gebeurt, daar zullen de detectives in het spel namelijk om vragen. Door de tijdstippen in de verhalen van de verdachten met elkaar te vergelijken, komen de detectives er uit eindelijk achter wie de moordenaar is. Elke verhaallijn hoeft niet langer te zijn dan één a anderhalf A4tje in Word.
Als de vier verhaallijnen af zijn, controleer je ze nog één laatste keer om ervoor te zorgen dat alle tijdstippen kloppen en er geen tegenstrijdige dingen in staan. Zorg er ook voor dat elke verdachte elkaar minimaal één keer heeft gezien of gesproken.
Stap 5 – Stuur jouw Levend Cluedo verhaal op naar de verdachten
Als de vier verhaallijnen af zijn kun je ze per e-mail opsturen naar de personen die ze gaan spelen. Mocht je daar geen tijd meer voor hebben, print en deel de verhalen dan uit voordat je aan het spel begint. Let op: stuur ze een aparte mail, de verdachten mogen van te voren niet elkaars verhaallijnen lezen. Leg in deze e-mail ook uit hoe je het spel wilt spelen, zodat de verdachten weten wat ze te wachten staat.
Stap 6 – Organiseren van het Levend Cluedo spel
Bedenk van te voren hoe je het spel wilt gaan spelen. Je kunt de vier verdachten bijvoorbeeld op verschillende plekken neerzetten. De rest van groep kan in teams opgedeeld worden, of je speelt het individueel. Heb je nou een grote groep mensen? Dan kun je de groep het beste opsplitsen in teams van 3 tot 8 personen. Deze teams gaan de verdachten ondervragen. Geef ze eventueel allemaal een kladblokje mee, zodat ze hun bevindingen kunnen opschrijven. Je kunt de teams een maximum aantal vragen geven, bijvoorbeeld maximaal 5 vragen per ondervraging, of een maximaal aantal minuten per verdachte. Dat is helemaal aan jou.
Het team dat uiteindelijk als eerste de juiste verdachte, het motief en het moordwapen bij jou komt opnoemen heeft gewonnen. Arresteer de verdachte en geef een prijsje aan het winnende team. Tip: vertel de teams dat als ze een foutief antwoord aan jou geven, ze minimaal 3 minuten moeten wachten voordat ze opnieuw een antwoord mogen geven. Zo voorkom je dat ze klakkeloos gaan zitten raden. (“is het verdachte A? Is het dan verdachte B? etc.”)
Tot slot
Hopelijk heb je wat aan onze tips voor het schrijven van een eigen Levend Cluedo verhaal! Mocht het je nou duizelen na het lezen van dit stappenplan, kun je ook nog altijd kiezen voor één van onze standaard cluedo verhalen. Mocht je nou nog vragen hebben, of heb je misschien een leuke speeltip voor ons, laat het ons weten. Neem contact met ons op via het contactformulier of de Whatsapp knop rechtsonder in beeld. Veel speelplezier!
Trackbacks/Pingbacks